راهنمای خرید مادبرد - ترفند های خرید مادربرد خوب

نوشته شده در تاریخ8 ماه پیش توسط

مادربرد یا Motherboard برای کامپیوترها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، با مدارهای مجتمع استفاده می‌شود. اصطلاح "مادربرد" به دلیل نقش مهمی که در تکامل و عملکرد کامپیوتر دارد، به آن اطلاق شده است. مادربرد به عنوان ارتباط‌دهنده‌ای بین تمام قطعات سخت‌افزاری که درون یک کامپیوتر وجود دارند، عمل می‌کند. در ادامه این مقاله یک راهنمای خرید مادربرد مناسب و خوب را متناسب با کارتان در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید یک محصول حرفه ای را برای خود خریداری کنید.

مادربرد چیست و چه کاربردی دارد؟

مادربرد مسئولیت هدایت جریان برق، انتقال داده‌ها و اجرای دستورات سخت‌افزاری را بر عهده دارد. این قطعه اصلی کامپیوتر شامل درگاه‌ها، اتصالات، سوکت‌ها، پردازنده (CPU)، حافظه رم (RAM)، کارت‌های گرافیک (GPU)، کارت‌های صوتی، درگاه‌های USB، درگاه‌های شبکه و سایر قطعات سخت‌افزاری است. همچنین، مادربرد برخی اجزای مهم دیگر مانند تراشه BIOS (Basic Input/Output System) را نیز در خود جای داده است که وظیفه بارگذاری نرم‌افزار سیستم عامل را بر عهده دارد.

توجه داشته باشید که مادربرد یک قطعه استراتژیک است و باید با سایر قطعات سخت‌افزاری سازگار باشد. بنابراین، قبل از خرید مادربرد، باید مطمئن شوید که تمام قطعات دیگری که قصد نصب آنها را دارید، با مادربرد سازگار هستند. مادربردها می‌توانند در اندازه‌ها و استانداردهای مختلفی وجود داشته باشند، مانند ATX، Micro ATX، Mini-ITX و...، همچنین هر استاندارد مادربرد معیارهای خاصی برای اندازه و اتصالات دارد.

راهنمای خرید مادربرد

در این بخش قسمت های مختلف یک مادربرد را که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنیم، مورد بررسی قرار می دهیم. مادربرد از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است و شما باید اجزای مختلف این محصول را تحلیل کنید تا یک محصول مناسب برای طولانی مدت خریداری کرده باشید.

سازگاری با پردازنده

یکی از بخش های مهم مادربرد، سوکت پردازنده است. به کمک این بخش شما قادر خواهید بود یک پردازنده AMD یا Intel برای محصول خود خریداری کنید. توجه داشته باشید که پردازنده وظیفه اجرای دستورات را برعهده دارد و هر مادربرد بسته به سال تولید و نوع محصول، از طیف خاصی از سوکت ها ساخته شده اند، به همین دلیل باید مادربرد شما با پردازنده کاملا هماهنگ باشد.

نوع حافظه

نسل های مختلفی از حافظه ها در دنیا وجود دارد. به کمک این حافظه ها، شما می توانید سرعت حافظه خارجی و همچنین پردازنده خود را مدیریت کنید. حافظه های DDR4 و DDR3 ساخته شده اند و شما در هنگام خرید رم، باید مطمئن باشید که مادربرد شما از این نوع حافظه ها به درستی پشتیبانی می کند یا خیر. در این بخش از راهنمای خرید شما باید به باس رم و نوع رم خود توجه کامل داشته باشید.

فرم فاکتور

مادربردها در ابعاد مختلف ساخته شده اند و شما در هنگام بررسی یک مادربرد باید به اندازه آن توجه داشته باشید. فرمت فکتور به شما این امکان را می دهد تا بتوانید براساس ابعاد کیس اصلی خود یک مادربرد خرید کنید. توجه کنید که مادربردها در مدل های ATX،AT یا Mini-ATX ساخته شده اند و هرکدام ابعاد مخصوص به خود را دارند. برخی از مادربردهای کوچک تعدادی از اسلات های توسعه را در خود ندارند، به همین دلیل در هنگام خرید به ابعاد آن توجه داشته باشید.

اسلات‌های توسعه

به کمک اسلات های توسعه، می توانید سخت افزارهای جدیدی مانند کارت گرافیک، کارت کپچر، کارت صدا یا سایر موارد را به رایانه خود متصل کنید. اسلات های توسعه از مدل های X8 و X16 ساخته شده است. به کمک این نوع اسلات ها، امکان اضافه کردن حافظه ها نیز وجود دارد. یک اسلات توسعه بر روی مادربردهای جدید به نام M2.0 وجود دارد که امکان نصب حافظه های بسیار سریع را به شما می دهد. البته این حافظه ها بسیار گران هستند، اما سرعت بسیار بالایی دارند.

راهنمای خرید مادربرد

پورت‌ها و اتصالات

در خرید یک مادربرد خوب، بررسی پورت ها و اتصالات می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. اگر شما یک گیمر یا استریمر باشید، به خوبی می دانید که نیازمند پورت های زیادی هستید، به همین دلیل باید یک مادربرد مناسب با نیاز خود خریداری کنید. برخی از مادربردها دارای پورت های بیشتری هستند و مخصوص انتقال داده یا استفاده از تجهیزات جانبی مختلف است، به همین دلیل به پورت های مادربرد دقت کنید. به عنوان مثال برخی مادربردها از پورت های USB نسل سوم استفاده می کنند و دارای پورت های صدا، DVI یا HDMI هستند، حتی برخی از مادربردهای امروزی دارای آنتن های وای فای نیز هستند که برای استفاده بی سیم از اینترنت بسیار مناسب می باشد.

قابلیت های اضافه مادربرد

یکی از ویژگی هایی که یک مادربرد را به نسبت مدل های دیگر متمایز می کند، ویژگی های اضافه آن است. شما می توانید یک مادربرد با طراحی خاص و زیبا خریداری کنید یا یک مادربرد با قابلیت هایی چون RAID یا FT بالا خریداری کنید. حتی مادربردهایی وجود دارند که برای دیزان محیط شما از نورهای RGB استفاده می کنند و قابل برنامه ریزی نیز هستند. برخی دیگر نیز می توانند به صورت خودکار عمل اورکلاک را بر روی پردازنده شما انجام دهند. به همین دلیل در این بخش از راهنمای خرید مادربرد به این نوع ویژگی ها خواهیم پرداخت.

قابلیت FT یا تحمل خطا

برخی از مادربردها می توانند در صورت بروز مشکل سخت افزاری، وظایف قسمتی از یک سخت افزار را به بخش دیگری بسپارند و مانع خاموش شدن رایانه یا سرور شما شوند. این مادربردها غالبا از چند پردازنده، چند کارت گرافیک یا چند پاور استفاده می کنند و می توانند وضعیت هر کدام از تجهیزات را به صورت کامل مانیتور کنند و در صورت بروز مشکل، به شما به صورت کامل گزارش دهند. این نوع مادربردها در کارهایی مانند ادیت های سنگین یا سه بعدی سازی کاربرد دارند و حتی در شبکه نیز از آنها استفاده می شود.

قابلیت RAID حافظه ها

اگر از رایانه به عنوان ابزار ذخیره سازی استفاده می کنید و میزان زیادی حافظه جانبی در اختیار دارید، می‌توانید از حالت RAID استفاده کنید. در این حالت، حافظه های شما به عنوان یک سیستم پشتیبان به هم متصل شده و داده های شما برای محافظت و طول عمر بیشتر در یک حافظه دیگر به صورت خودکار ذخیره می شوند. در این حالت اگر اطلاعات حافظه شما از بین برود، شما یک نسخه پشتیبان از آنها را بر روی یک حافظه دیگر در اختیار خواهید داشت. در سیستم های سرور از این قابلیت زیاد استفاده می شود، همچنین ادیتورهای حرفه ای که فایل های ریز و درشت بسیار دارند نیز می توانند یک مادربرد با قابلیت RAID خریداری کنند.

سیستم خنک کننده

توجه داشته باشید که مادربردهای معمولی از فن به عنوان سیستم خنک کننده پیش فرض استفاده می کنند، اما برخی از رایانه های امروزی از مایع یا آب و حتی هوای فشرده شده، برای خنک سازی استفاده کرده که این سیستم ها می تواند هزینه مادربرد را افزایش دهد. این نوع سیستم های خنک کننده که در مقاله راهنمای خرید مادربرد به آنها اشاره شده است، برای سیستم هایی که به صورت حرفه ای استفاده می شوند بسیار کاربردی هستند. به عنوان مثال تولیدکنندگان محتوا، گیمرها و استریمرها می توانند از این نوع سیستم خنک کننده استفاده کنند.

نورپردازی داخلی

برخی از مادربردهای امروزی، ظاهری بسیار خاص و زیبا دارند و به دلیل وجود سیستم RGB می توانند بیش از 16 میلیون رنگ را در خود جای دهند. این روش برای دیزاین اتاق ها بسیار جذاب است و شما قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان ممکن، نورپردازی محیط خود را انجام دهید. قابلیت ایجاد تم های رنگی مختلف براساس وضعیت رایانه  یا حتی ایجاد کردن طیف های نوری خودکار تنها برخی از ویژگی های این نوع مادربردها شناخته می شود. در اصل به این نوع مادربردها، مادربرد گیمینگ نیز گفته می شود و برای پردازنده های اینتل و ای ام دی ساخته شده اند.

برند مادربرد

یکی از بخش های مهم در خرید مادربرد، برند است. تجربه شرکت هایی چون ایسوس،MSI و حتی گیگابایت در خلق مادربرد بسیار زیاد است و به همان نسبت نیز برخی از محصولات این نوع شرکت ها قیمت های خاص خود را دارند و شاید گران تر از مدل های دیگر باشند. دلیل این امر نیز تجربه بالای این شرکت ها در تولید یک محصول مناسب است. به همین دلیل در هنگام خرید یک مادربرد خوب باید به برند آن نیز توجه کنید. همچنین برخی از مادربردها با برخی از سخت افزارها نمی توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل در هنگام خرید قطعات به اندازه کافی دقت کنید.

قابلیت های BIOS

یکی از ویژگی های اصلی یک مادربرد، بایاس می باشد که در این بخش دستورات اصلی اجرای نرم افزار داخل مادربرد قرار گرفته است. به همین دلیل در هنگام خرید یک MainBoard حتما باید به بایاس و امکانات آن توجه کنید. برخی از بایاس ها به شما امکان اورکلاک و همچنین تنظیم سرعت فن CPU را می‌دهند که این موضوع برای کنترل دما و استفاده از حداکثر قدرت سخت افزارهای شما می تواند بسیار مناسب باشد. همچنین با بروزرسانی کردن این بخش، شما می توانید بهینه سازی های زیادی را در هنگام کنترل بقیه سخت افزارها توسط مادربرد در اختیار داشته باشید. به همین دلیل باید به قابلیت های BIOS مادربرد خود توجه کامل داشته باشید.

ما در مقاله راهنمای خرید مادربرد سعی کردیم تا تمام موارد مهم را به شما بگوییم تا با به دست آوردن اطلاعات مهم، خرید بهتری را تجربه کنید. شما میتوانید بهترین مادربرد ها در فروشگاه اینترنتی آدورا آی تی مقایسه و با کمترین قیمت خرید کنید.

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری