لپ تاپ های گیمینگ چه ویژگی هایی دارند؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

بازی‌های کامپیوتری همیشه طرفداران خود را دارند از این رو هر یک از کمپانی های سازنده لپ تاپ، سری مجزایی را به لپ تاپ گیمینگ اختصاص داده‌اند تا از قافله عقب نمانند. برای مثال، کمپانی asus سری گیمینگ‌های خود را به اسم rog، کمپانی dell با نام inspiron و کمپانی hp با نام omen وvectusبه بازار عرضه می‌کنند. لپ تاپ‌های گیمینگ توانایی اجرای بازی‌های پرطرفدار،بازی‌های فشرده گرافیکی، انداختن تمامی سایه‌ها و افکت‌ها بر روی صفحه بدون نیاز به تنظیمات خاص را دارا هستند.

چرا لپ تاپ گیمینگ از سایر لپ تاپ‌ها متمایز است؟

شاید اولین تفاوتی که بین لپ تاپ معمولی و لپ تاپ گیمینگ مشاهده کنید تفاوت قیمت آنها باشد. اما چه چیزی این اختلاف قیمت را به وجود آورده است؟

  • گرافیک اختصاصی بالا:

مهمترین عنصر یک لپ تاپ گیمینگ CPU آن است. بر خلاف لپ تاپ‌های معمولی که اغلب دارای گرافیک یک پارچه با CPU خود هستند این لپ تاپ‌ها از بهترین نوع پردازش گرافیکی که معمولا برند nvidia است استفاده می‌کنند.

  • سیستم خنک کننده:

گرمای تولید شده در اثر پردازش در لپ تاپ، قاتل سخت افزار است که این گرما در لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل پردازش بالای گرافیکی بیشتر است بنابراین این لپ تاپ‌ها مجهز به سیستم‌های خنک کننده با چندین فن ویژه پر سرعت و کارآمد هستند.

  • رم: 

برای آن‌که در بازی عقب نمانید نیاز به سرعت بالا در پردازش دارید بنابراین فضای رم و سرعت آن اهمیت ویژه‌ای در لپ تاپ‌های گیمینگ دارد.

  • باتری: 

یکی از ویژگی‌های بارز لپ تاپ‌های بازی، باتری قوی آنهاست. از آنجایی که پردازنده های قوی در آنها به کار برده شده است و سیستم خنک کننده آنها هم مصرف باتری را زیاد می‌کند بنابراین به باتریهای با دوام بالاتر نیاز دارند.

  • رزولوشن بالا:

 رزولوشن بالای تصویر در لپ تاپهای گیمینگ که کیفیت بالایی از تصویر بازی را برای ما فراهم می‌سازند یک حق امتیاز دیگر برای دارندگان این لپ تاپهاست. اما باید توجه داشته باشید که این امتیاز را فدای سرعت پردازش و گرافیک نکنید. برای مثال بهترین لپ تاپ گیمینگ سال 2019 از رزولوشن full HD به جای 4K استفاده کرده است اما کیفیت بالای GPU و CPU آن باعث شده که این معیار کمرنگتر باشد چرا که کار با لپ تاپ 4K که از سرعت پایین و سخت افزار ناکافی برخوردار است یک گیمر را راضی نگه نخواهد داشت.

  • کیبورد: 

کیبورد در لپ تاپهای گیمینگ بیش از هر کیبورد دیگری راحت است. معمولا در لپ تاپ های گیمینگ از کیبوردهای Backlit RBG استفاده میکنند که راحتی تمام را برای یک گیمر به ارمغان میآورند.

  • مجهز به پردازنده مناسب:

پردازنده یا CPU لپ تاپ گیمینگ بسیار مهم بوده و باید در قدم اول بررسی شود. پردازنده از این لحاظ اهمیت ویژه‌ای دارد که پایداری سیستم را بالا می‌برد و این پایداری، به بهتر اجرا شدن نرم افزارهای بازی کمک می‌کند. معمولاً CPUهای اینتل ازAMDهاکارآمدترند، هرچندAMDها مقرون ‌به‌صرفه ‌ترند.

  • مجهز به واحد پردازنده گرافیکی قوی:

درمیان بخش‌های سخت‌افزاری یک لپ‌تاپ گیمینگ، بی‌شک کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دقیق‌تر اینکه، فقط وقتی یک لپ‌تاپ دارای یکی از تراشه‌های گرافیکی اختصاصی Nvidia یا AMD باشد، می‌توان آن را به‌عنوان یک لپ تاپ گیمینگ پذیرفت.

هرچه کارت گرافیک لپ‌تاپ قوی‌تر باشد، امکان استفاده از بازی‌های سطح‌بالا (AAA) با رزولوشن بسیار بالا فراهم می‌شود.

این را در نظر داشته باشید که قدرتمندتربودن پردازنده‌ گرافیکی لپ‌تاپ، باعث افزایش چشمگیر قیمت آن می‌شود. البته، صرف هزینه برایGPU الزامی‌تر از هزینه برای CPU است و در یک لپ‌تاپ گیمینگ، کارت گرافیک از اهمیت بیشتری نسبت به پردازنده برخوردار است. 

چگونگی ترکیب پردازنده و کارت گرافیکاز اهمیت به‌سزایی برخوردار است و برای استفاده از هر نوع بازی و یا گروهی از بازی‌های خاص، نوع ترکیب این دو می‌تواند بسیار مهم باشد. همچنین، برخورداری GPU از حافظه اختصاصی (VRAM) برای اجرای بازی‌های پیشرفته الزامی است.

  • توانمندی و قدرت HARDیا HDD:

باید توجه داشت که بازی‌هایی که امروزه به بازار عرضه می‌شوند، از حجم بسیار بالایی برخوردارند و می‌بایست به فضای ذخیره‌سازی مناسبی دسترسی داشته باشند. توجه به میزان حافظه در هنگام خرید لپ‌تاپ می‌تواند نگرانی‌ بابت نگهداری از بازی‌های محبوبتان را ازبین ببرد. هرچند قیمت هارد دیسک‌ها به‌نسبت SSD پایین‌تر است و الزامی به داشتن ظرفیت آن‌چنانی نیست.

به‌طوری که، در لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای رساندن سرعت راه‌اندازی سیستم به کمترین حد ممکن (درحدود سه ثانیه)، عمدتاً به‌جای استفاده از HARDهای معمول قدیمی از SSDها استفاده می‌شود. ضمناً، مقدار سرعت دوران HARD موردنظر این نوع لپ‌تاپ‌ها ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و پایین‌تر بودن آن موجب عملکرد نامطلوب و اجرای بد بازی می‌شود.

  • بالا بودن ظرفیت RAM:

در این نوع لپ‌تاپ‌ها، کاربران حداقل به RAM8 گیگابایتی نیاز دارند. کمتر از این مقدار، کاربر را دچار مشکلاتی درحین بازی خواهد کرد. زیرا سرعت و فضای RAM تأثیر زیادی بر اجرای روان و راحتی بازی‌ها دارد. درصورت استفاده از RAM 16 گیگابایتی، می‌بایست عملکرد CPU سریع‌تر باشد و یا اینکه، لپ‌تاپ از چیپست گرافیکی بهتری برخوردار باشد.

گفتنی است که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید،هنگامی که ظرفیت RAM کارت گرافیک به‌اندازه کافی نباشد، دستگاه اقدام به استفاده از RAM سیستم می‌کند؛ به‌‌همین‌خاطر، هنگام خرید باید میزان قدرت این بخش لپ‌تاپ را به‌دقت بررسی کرد.

چه نکات دیگری برای خرید لپ تاپ گیمینگ مهم است؟

برای اینکه هنگام بازی با لپ‌تاپ، هیجان و لذت را تجربه کنید، به امکانات و تجهیزات دیگری نیاز دارید که همگی باعث افزایش کیفیت بازی خواهند شد. این امکانات شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن کیبورد و تاچ پد مناسب برای افزایش سرعت عمل هنگام بازی
  • حداقل دو فن خنک‌کننده قوی هنگام بازی برای جلوگیری از داغ کردن سیستم
  • مجهز بودن به باتری قوی و با دوام
  • سیستم پخش صدای باکیفیت برای ایجاد ارتباط بیشتر هنگام بازی
  • داشتن سایز ۱۷ یا ۱۸ اینچ برای لپ‌تاپ ثابت و ۱۵ اینچ برای لپ‌تاپی که مدام حمل می‌شود
  • رزولوشن بالای صفحه نمایش برای لذت بردن بیشتر
آیا هر لپ‌تاپی برای گیمینگ مناسب است؟

لپ‌تاپ‌ها کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. برخی از آنها صنعتی، برخی برای کاربرد عمومی و برخی برای بازی هستند. با این وجود، نباید از یک لپ‌تاپ  معمولی که کاربرد عمومی دارد، انتظار اجرای بازی‌های مختلف با کیفیت بالا را داشته باشیم. این لپ‌تاپ‌ها نه تنها توانایی اجرای بازی‌های سطح بالا را ندارند، بلکه گیمینگ با آنها، باعث کاهش عمر و کیفیتشان هم می‌شود.

هشدار: لپ‌تاپ‌‌های معمولی عمدتاً دربرابراجرای بازی کم می‌آورند و به ‌اصطلاح داغ می‌کنند. چون CPU و کارت گرافیک آن‌ها ناتوان از پردازش و اجرای جزئیات بازی است. زمانی هم که شما مشغول بازی با لپ‌تاپ معمولی‌تان می‌شوید، تمامی قطعات هم‌زمان به‌کار گرفته می‌شوند؛ درنتیجه، باتری به‌دنبال پشتیبانی مداوم عملکرد قطعات مختلف، عمرش را به ‌پای بازی کردن شما می‌گذارد.

همچنین، وقتی تاچ‌ پد و کیبورد لپ‌تاپ‌ شما برای بازی طراحی و ساخته نشده باشد، بازی با آن تیشه به ریشه این قطعات می‌زند و خیلی سریع یک دستگاه معیوب و خراب را روی دستتان می‌گذارد. در نتیجه هر لپ‌تاپی برای کاربری خاص خود طراحی شده.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری