چه لپ تاپی بخریم؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

شاید شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی باشید که قصد خرید یک لپ‌تاپ یا رایانه شخصی همراه را دارید اما تصمیم‌گیری درباره خرید یک مدل از میان برندهای متنوع لپ‌تاپ برایتان بسیار سخت و دشوار شده است.

برای خرید لپ تاپ خوب است به چند سوال پاسخ دهید:

لپ‌تاپ را برای چه کاری نیاز دارید؟

توجه به اینکه شما لپ‌تاپ را برای پاسخ به کدام یک از نیازهای خود می‌خواهید، می‌تواند تا حد زیادی در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ چراکه تمامی لپ‌تاپ‌های بازار کاربرد و مخاطبان یکسانی ندارند و هریک به منظور انجام کارهای مختلف و کاربران گوناگونی طراحی و تولید شده‌اند. به عنوان مثال، لپ‌تاپی که تنها برای اتصال به اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی استفاده می‌شود با دستگاهی که برای بازی‌های رایانه‌ای آنلاین انتخاب می‌شود، تفاوت زیادی دارد. بنابراین کاربران باید به نیاز خود برای خریداری لپ‌تاپ توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشند.

بودجه مالی و توان خرید 

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، بودجه مالی و قدرت خرید خود برای تهیه یک دستگاه لپ‌تاپ است. با این کار شما می‌توانید با انتخاب یک بازه معین مالی و اعلام آن به فروشندگان، از بهترین گزینه‌های ممکن برای خرید لپ‌تاپ مطلع شوید.

ازچه نرم افزارهایی قصد دارید استفاده کنید؟

با انتخاب برنامه‌های تخصصی و موردنیاز خود، شما قادر خواهید بود سیستم عامل و نوع لپ‌تاپ خود را بهتر و راحت‌تر انتخاب و تهیه کنید. چراکه برخی از نرم‌افزارهای خاص و تخصصی تنها برروی برخی از لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های عامل نصب و اجرا می‌شوند.

توجه داشته باشید که لپ‌تاپ نسبت به رایانه رومیزی امکان ارتقای چندانی ندارد: کاربران رایانه‌های رومیزی پس از مدتی قادر خواهند بود سخت‌افزارهای موجود و نصب شده در کیس خود را به راحتی تعویض کرده و به مدل‌های جدیدتر و بهتری ارتقاء دهند، این در حالیست که کاربران لپ‌تاپ نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

CPU مغز متفکر لپ تاپ شماست حالا به چه پردازنده‌ای نیاز دارید؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لپ تاپ CPU (واحد مرکزی پردازش) است. CPU ، عملکرد پردازش سیستم شما را بر‌عهده دارد. اکثر پردازنده‌های موجود در بازار، توسط دو شرکت Intel و AMD ساخته شده‌اند.

  • فوق حرفه‌ای: به دنبال پردازنده‌ای با هسته مرکزی Core i9 یا Core i7 برند اینتل و یا Ryzen 7 برند AMD باشید.
  • حرفه‌ای: برای کاربران این دسته، پردازنده Core i7 یا Core i5 اینتل و Ryzen 5 یا AMD FX مناسب است.
  • نیمه حرفه‌ای:  پردازنده Core i5 یا Core i3 اینتل و از برند AMD، پردازنده ۳Ryzen یا AMD FX است.
  • عادی: برای این نوع کاربری، پردازنده Core i3 یا Celeron اینتل کافیست.
رم یا حافظه تصادفی

حافظه تصادفی یا RAM، حافظه ذخیره سازی، خواندن و نوشتن سریع اطلاعات است. اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار، از نسل جدید رم DDR4 که سرعت بیشتری نسبت به DDR3 دارد، استفاده می‌کنند.

بهترین رم مورد نیاز برای هر دسته

  • فوق حرفه‌ای: برای کاربری فوق حرفه‌ای، رم ۶۴ یا ۳۲ گیگابایت که حداکثر ظرفیت‌های موجود در بازار بوده، بسیار ایده‌آل است. اما رم ۱۶ گیگابایت هم کار شما را راه می‌اندازد.
  • حرفه‌ای: برای کار با نرم افزار‌هایی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و یا نرم افزارهای مهندسی مثل اتوکد، به دنبال حافظه رم با ظرفیت حداقل ۸ الی ۱۶ گیگابایت باشید.
  • نیمه حرفه‌ای: برای نیاز‌های شما، رم ۴الی ۸ گیگابایت کافی می‌باشد.
  • عادی: برای کاربری ساده و خانگی، از رم چهار گیگابایت استفاده کنید.
کارت گرافیک

وظیفه کارت گرافیک، تولید و ارسال تصاویر خروجی به مانیتور می‌باشد. حافظه گرافیک، به دو بخش مجتمع (Onboard) و اختصاصی (Dedicated) تقسیم ‌می‌شود. در کارت گرافیک دو ویژگی ظرفیت و قدرت پردازنده مهم است. بیش‌تر از ظرفیت کارت گرافیک، میزان قدرت پردازنده گرافیک یا همان GPU سیستم اهمیت دارد.

  • فوق حرفه‌ای: کارت گرافیک تاثیر زیادی در میزان سرعت و کیفیت اجرا‌ی بازی‌ها و طراحی‌های سنگین دارد. بنابراین حافظه اختصاصی گرافیکی باید بیش از ۶ گیگابایت باشد. برای این فعالیت‌ها، برند NVIDIA مدل GeForce RTX 2080 Ti و  GeForce RTX 2070 گزینه بسیار ایده آلی می‌باشند.
  • حرفه‌ای: برای این نوع کاربری نیز به حافظه گرافیکی اختصاصی و ظرفیت حداقل ۴ گیگابایت احتیاج دارید. کارت گرافیک GeForce MX150 و یا حداقل GeForce MX250 و GeForceMX230 برند انویدیا می‌توانند پاسخگوی مناسبی برای نیاز‌های شما باشند.
  • نیمه حرفه‌ای: در این کاربری می‌توانید از کارت گرافیک اختصاصی دو یا چهار گیگابایت استفاده کنید. حداقل مدل پیشنهادی برای شما مدل GeForce MX130 یا ۱۱۰GeForce MX برند NVIDIA می‌باشد.
  • عادی: برای کاربری ساده، به کارت گرافیک اختصاصی احتیاج ندارید و می‌توانید به طور مثال با حافظه گرافیکی مجتمع Intel UHD 620 به انجام کارهای خود بپردازید.

 سایز و اندازه لپ‌تاپ 

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب کمک کند، توجه به اندازه، سایز و وزن دستگاه است. بعنوان مثال، اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ تنها برای نمایش و یا انتقال فایل و اطلاعات ذخیره شده خود استفاده کنید و هرروزه آن را با خود حمل و جابجا کنید، حتما یک لپ‌تاپ با اندازه کوچک و وزن بسیار کم خریداری کنید چراکه در غیر این صورت با مشکلات ستون فقرات، کتف و شانه و کمردرد مواجه خواهید شد.

لپ‌تاپ‌های کوچک به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها می‌توان به نوت بوک و اولترابوک که معمولا قیمت بالاتری دارند، اشاره کرد.

حافظه لپ‌تاپ برای ذخیره‌سازی اطلاعات

اگر حافظه داخلی و ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات و داده‌های رایانه شما کم باشد، اندک مدتی پس از خریداری لپ‌تاپ با کاهش چشمگیر سرعت و عملکرد رایانه خود مواجه خواهید شد. پس کاربرانی که می‌خواهند استفاده پیچیده‌تر و بیش‌تری از لپ‌تاپ داشته باشند و آن را برای چندین سال نگه دارند، بهتر است به سراغ  لپ‌تاپ‌هایی با ظرفیت حافظه بالا بروند.

چه میزان فضا برای ذخیره اطلاعات خود نیاز دارید؟ هارد (HDD) همچنان متداول‌ترین نوع حافظه برای لپ تاپ‌ها می‌باشد. اما می‌توانید از حافظه‌ SSD به دلیل اندازه بسیار کوچک، کیفیت و سرعت بالا‌تر، به عنوان جایگزین هارد استفاده نمایید.که البته در نظر داشته باشید که SSD نسبت به HDD گران‌تر است.

  • فوق حرفه‌ای: به دلیل حجم بالا‌ی نرم افزار‌ها‌ و بازی‌های کاربران، ظرفیت هارد سیستم آن‌ها باید بالا‌ی یک ترا‌بایت باشد. همچنین یک حافظه SSD مجزا با ظرفیت حداقل ۲۵۰ گیگابایت می‌خواهند.
  • حرفه‌ای: درخرید لپ تاپ حرفه‌ای هم به حجم بالا با حافظه داخلی حداقل یک ترا‌بایت نیاز خواهید داشت و در صورت تمایل، می‌توانید یک درایو SSD با ظرفیت حداقل ۱۲۰ گیگابایت نیز به سیستم خود اضافه کنید.
  • نیمه حرفه‌ای: با توجه به کاربردتان می‌توانید برای سیستم خود، ظرفیت یک ترابایت انتخاب کنید.
  • عادی: برای این دسته از کاربران، با توجه به نوع استفاده آن‌ها، حافظه ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت ایده آل می‌باشد.

اما اگر کم آوردید، هارد اکسترنال همیشه و همه جا یار و یاور شماست.

 رزولوشن و کیفیت تصویر 

از آنجایی که اخیرا تحولات عظیمی در کیفیت و وضوح تصویر و رزولوشن صفحه نمایش‌های تلویزیون و گوشی‌های هوشمند ایجاد شده است، توجه به کیفیت تصویر لپ‌تاپ می‌تواند توجه شما را برای چندین سال جلب کند.

  • فوق حرفه‌ای: برای گیمر‌ها و طراحان حرفه‌ای، بزرگی و عریض (Wide) بودن تصویر اهمیت زیادی دارد. بنابراین به دنبال لپ تاپی با صفحه نمایش ۱۵اینچ و بالا‌تر، همچنین وضوح تصویر QHD ،FULL HD و UHD باشید.
  • حرفه‌ای: در خرید لپ تاپ برای کاربران دسته حرفه‌ای، کیفیت و اندازه صفحه نمایش اهمیت نسبتا بالایی دارد. وضوع FULL HD و محدوده سایز ۱۴تا ۱۷ اینچ برای این دسته ایده آل است.
  • نیمه حرفه‌ای: دقت تصویر FULL HD و HD جوابگوی خواسته‌های شما می‌باشد. همچنین اگر حمل آسان با کوله لپ تاپ برای شما مهم است، سراغ دستگاهی با ابعاد بزرگ)بیش‌تر از ۱۵٫۶ اینچ( و سنگین نروید.
  • عادی: برای قشر فیلم باز، کیفیت تصویر از همه چیز حساس‌تر بوده، پس این گروه به سراغ رزولوشن FULL HD بروند. برای سایر امور این دسته، کیفیت HD پاسخگو‌ی نیازشان می‌باشد. همچنین اندازه صفحه نمایش ۱۳ تا ۱۵٫۶ برای آن‌ها مناسب است.

قابلیت لمسی بودن، صفحه نمایش مات و چرخش ۳۶۰ درجه، از دیگر ویژگی‌های مرتبط به صفحه نمایش بوده که مشتریان خاص خود را دارند.

همچنین در نظر داشته باشین

شما با توجه به کاربرد و نیازتان، به ورودی و خروجی‌های متعددی نیاز دارید. البته در نظر داشته باشید اگر لپ تاپ انتخابی شما از نظر سخت افزاری مانند CPU، کارت گرافیک، رم و حافظه مورد قبولتان واقع شده است، ولی یکی از پورت‌هارا نداشت، در انتخاب خود شک نکنید. زیرا می‌توانید به راحتی از کابل‌های تبدیل استفاده کنید.

  • پورت LAN :برای مصارف اداری و تجاری، اتصال با سیم به شبکه داخلی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • HDMI  :برای انتقال همزمان و باکیفیت صدا و تصویر به تلوزیون، مانیتور و پروژکتور از این پورت استفاده می‌شود.
  • VGA :اگر می‌خواهید لپ تاپ خود را به نمایشگر و پروژکتور‌های قدیمی، مانند آن‌چه در اکثر مدارس و دانشگاه‌های کشور وجود داردوصل کنید، در هنگام خرید لپ تاپ به داشتن پورت VGA دقت کنید.
  • USB  :برای اشتراک گذاری اطلاعات با هارد اکسترنال، فلش، اتصال هاب و انواع کابل‌های رابط به چندین پورت USB2.0 ، USB3.0 و یا Type-C نیاز خواهید داشت. پس قبل از خرید، نیازهای خود را کامل مشخص کنید.
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا : اگر قصد استفاده از میکروفون، هدفون و اسپیکر را دارید، داشتن این پورت از نان شب هم واجب‌تر است.
  • درایو نوری : برای تماشا‌ی فیلم و نصب انواع بازی و نرم افزار، می‌توانید از درایو نوری استفاده کنید. امروزه DVD RW رایج ترین مدل آن می‌باشد.
  • باتری : نوع، میزان شارژدهی باتری لپ تاپ و قابلیت جدا شدن آن اهمیت بسیاری دارد.
  • فن : از داغ شدن لپ تاپ در حین فعالیت‌های سنگین جلوگیری می‌کند.
  • Webcam  :برای برقراری تماس صوتی، به Webcam نیاز دارید. وبکم‌ها با دو کیفیت HD و VGA موجود می‌باشند.
  • اسپیکر : هنگام کار، تماشا‌ی فیلم و بازی کردن، کیفیت صدا برای شما مهم است. البته اگر به دنبال صدای جذاب‌تر هستید، یک اسپیکر به لپ تاپتان اضافه نمایید.
  • حس‌گر اثر‌انگشت : امنیت اطلاعات لپ تاپ، یکی از نکات مهم برای کاربران تجاری می‌باشد. برای بالا بردن ضریب امنیت سیستم می‌توانید از حس‌گر اثر‌انگشت استفاده کنید.
  • تاچ پد : کیفیت و قابلیت پشتیبانی هم‌زمان آن از چند فرمان برای تاچ پد امری حیاتی است. اگر تاچ پد لپ تاپ شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، قطعا کلافه خواهید شد و باید به سراغ استفاده از موس بروید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری