چرا باید از نوع کیبورد مناسب برای هرکاری استفاده کرد؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط
انواع اصلی کیبورد کدام‌اند؟

کیبوردها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، اما اصلی‌ترین انواع کیبورد بر اساس کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود مانند: کیبورد مولتی‌مدیا، کیبورد گیمینگ، کیبورد مکانیکی و کیبورد کاملاً وایرلس.

چرا باید از نوع کیبورد مناسب برای هرکاری استفاده کرد؟

هر نوع از کیبورد قابلیت‌هایی را به کاربر ارائه می‌دهد که برای کاربری درنظر گرفته شده برای کیبورد مناسب باشد و عملکرد کاربر را افزایش دهد؛ بنابراین استفاده از هر نوع کیبوردی با توجه به امکان پذیر بودن آن دلیل بر درست بودن آن نیست.

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس نوع و کاربرد کلید

کیبورد استاندارد:

کیبورد­های استاندارد نیز مانند بقیه کیبورد­ها انواع مختلفی دارند که نوع کیبورد می­تواند بر اساس زبان یا نوع استفاده کاربر از آن باشد. کیبورد­های استاندارد اغلب در ویندوز تعبیه ‌شده‌اند که می­توان آنان را فعال کرد. یکی از مزایای کیبوردهای استاندارد اعمال کردن علائم نگارشی در یک متن است. در این کیبوردها معمولاً قسمت چپ کیبورد که شامل اعداد می­شود حذف ‌شده است.

 

 

کیبورد مکانیکی:

نوع دیگری از کیبوردها، کیبوردهای مکانیکی است. همان‌طور که از اسم ­آن­ها مشخص است ساختار و سیستم مکانیکی دارند. کیبوردهای مکانیکی یکی از پر سر و صدا­ترین کیبوردها هستند به دلیل نوع ساختار آنها است؛ چون در زیر هر دکمه فنری قرارگرفته که با فشرده شدن دکمه و رها شدن آن تولید صدا می­شود. کیبوردهای مکانیکی دارای عمر طولانی تری هستند و قیمت مناسبی هم دارند.این کیبورد نسبت به کیبوردهای معمولی از دکمه ­های بیشتری برخوردار است که می­تواند برای یک نویسنده هم کیبورد مناسبی باشد.

کیبورد لیزری:

کیبوردهای لیزری در دانشگاه بی ام ای در سال 1992 توسط طراحان و مهندسان ساخته ‌شده‌اند. کیبورد لیزری نوعی کیبورد مجازی است؛ زیرا به‌طور یک صفحه مجازی و غیرواقعی روی سطح قرار می­گیرد. این کیبوردها کاربرد زیادی ندارند و اکثراً جنبه فانتزی را ایجاد می­کنند.

کیبورد مخصوص تایپ:

میدانیم برای تایپ و نویسندگی نیاز به کیبوردی است که حرکت انگشتان روی آن کاملا" راحت باشد و همچنین سرعت نوشتاری بالایی را داشته باشد. در مشاغل نویسندگی و تایپی، باید کیبوردی انتخاب شود که علاوه بر دو ویژگی بالا، عمر طولانی داشته باشد و دکمه­هایش از جنس­های مرغوب باشد تا در اثر حرکت و فشار مکرر شکسته نشوند. به‌طور مثال می‌توان از کیبورد­های مکانیکی و ارگونومیک که یک کیبورد چندمنظوره هستند، استفاده کرد. نمونه کیبورد ارگونومیک:

 

کیبورد گیمینگ:

کیبوردهای گیمینگ کیبوردهایی با ساختار و سیستم کیبوردهای مکانیکی است، با این تفاوت که این کیبوردها دکمه­های بیشتری نسبت به کیبورد­های مکانیکی دارند. کیبورد­های گیمینگ نسبت به کیبوردهای عادی بلند­تر و سنگین تر هستند. معمولا طول آن­ها بیشتر از یک متر است. این کیبوردها برای جذب بیشتر کاربر از جلوه‌های بیشتری نسبت به بقیه کیبوردها برخوردارند. به‌طور مثال از لامپ­های رنگی (RGB) در زیر کلید­ها استفاده می‌شود.همچنین این نوع کیبورد دوام بیشتری نسبت به بقیه کیبوردها دارند. چون کاربر تحت هیجان بازی فشار دست بیشتری به کلیدهای کیبورد وارد می­کند. از دیگر مزایای کیبوردهای گیمینگ، دکمه ­های ماکرو، سوییچ مکانیکی و طراحی ارگونومیک است.

 

کیبوردهای لپ‌تاپی:

کیبوردهای لپ‌تاپی، کیبوردهای ساده‌ای هستند و برای کار­های ساده و روزمره کاربرد دارند. این کیبوردها ازنظر وزن بسیار سبک­تر نسبت به بقیه کیبوردها هستند. کیبوردهای لپ‌تاپی برای نویسنده‌ها و بازیکنان رایانه­ای مناسب نیستند؛ ولی سرعت مناسبی برای کارهای اداری دارند، قیمت مناسبی داشته و عمر این کیبوردها در حد متوسط است.

 

 کیبوردهای چندمنظوره:

کیبوردهای چندمنظوره به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که می­توانند در چند امور کاربرد داشته باشند؛ به‌طور مثال برای تایپ، امور روزانه، اینترنت گردی، پخش رسانه و... . اغلب این کیبوردها دارای 104 کلید بوده که دو کلید آن برای دریافت سریع­تر و آسان‌تر دستورهای صوتی خواهد بود و یا دکمه­های اضافی دیگری برای اسکنر و ... نیز دارند. معمولاً روی این کیبوردها پد اسکنر یا موس تعبیه می­شود. با استفاده از پد اسکنر اثرانگشت دست کاربر را اسکن می­کند تا کاربر به‌راحتی شناسایی شود. این کیبوردها با اینکه کاربرد فراوانی دارند اما رایج و معروف نیستند و مخاطب کم­تری نسبت به بقیه دارند.

 

کیبوردهای مالتی مدیا:

یکی از پرطرفدارترین انواع کیبورد کامپیوتر، کیبوردهای مالتی مدیا است. کیبوردهای مالتی مدیا دارای دکمه­های کنترل رسانه بوده که کاربر می­تواند با آن­ها پلیرها را کنترل کند. این دکمه­ها را کلیدهای میانبر نام‌گذاری می­کنند که به‌طور اختصاصی تعبیه ‌شده‌اند.

 

کیبورد ماشین‌حسابی:

معمولاً در سمت چپ کیبوردها، کیبورد ماشین‌حسابی قابل‌مشاهده است. کلیدهای عددی کیبورد ماشین‌حسابی می‌تواند در بعضی از کیبوردها کار­های دیگری به‌غیراز زدن عدد انجام دهد. این قسمت از کیبورد با کلیدی که بالای آن تعبیه‌شده، روشن و خاموش می­شود. در بعضی از کیبوردها علاوه بر دکمه، لامپی نیز قرار داده‌شده است. البته می‌دانیم که روی صفحه‌کلید نیز کلیدهای عددی وجود دارد ولی صفحه‌کلید ماشین‌حسابی کیبورد، سرعت عملکرد را بسیار بالا می­برد.

 

انواع کیبورد کامپیوتر بر اساس اتصال به کامپیوتر
کیبورد سیم‌دار:

امروزه بسیاری از افراد تصور می­کنند که کیبوردهای بی­سیم، در میان انواع کیبورد کامپیوتر بسیار کاربردی­تر و با مزایای بهتری هستند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. کیبورد­های سیم‌دار نسبت به کیبوردهای بی­سیم عمر طولانی­تر با سرعتی بالاتر دارند. کیبوردهای بی­سیم با استفاده از فرکانس متصل شده عمل می­کنند و اگر فرکانس مزاحمی وارد این خطوط فرکانسی شود ممکن است که قطع ‌شده و تا حذف فرکانس مزاحم عملکرد مناسبی نداشته باشند. به همین علت گیمرها از کیبوردهای سیم‌دار استفاده می­کنند. کیبوردهای بی­سیم اغلب با باتری کار می­کنند که عمر باتری ها ممکن است کوتاه باشد و پس از مدتی کیبورد از کار بیفتد. که این نوع کیبورد ها هم انواع مختلفی دارند.

کیبورد بی­­سیم:

یکی دیگر از انواع کیبورد کامپیوتر، کیبوردهای بی­سیم بوده که ازلحاظ اتصال و جابه‌جایی خیلی راحت­تر و آسان­تر هستند و می‌توانند با استفاده از شبکه‌های بلوتوث، وای فای و.. به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل شوند. این کیبوردها دارای پورت نیستند و با استفاده از فرکانس‌های رادیویی متصل می­شوند و نیازی به خرید و استفاده از کابل نیست.

چرا باید به سایز کیبورد اهمیت بدهیم؟

اگر دقت کرده باشید کیبوردهای کوچکتر جای بیشتری برای موس یا نوشت‌افزارهای دیگر شما ایجاد می‌کنند. کیبوردهای بزرگ می‌توانند تایپیست‌ها و گیمرها به دردسر بیندازند. تایپیست‌ها دائماً کیبورد خود را به سمت راست جابجا می‌کند تا برای دست خودشان فضای بیشتری ایجاد کنند. اما برعکس، یک گیمر آن را به سمت چپ هدایت می‌کند تا فضایی برای موس داشته باشد. بنابراین اگر میز کار کوچکی دارید احتمالا برای استفاده از کیبوردهای بزرگ دچار دردسر می‌شوید. فضای موس و کیبورد روی میز شما باید به گونه‌ای باشد که دست‌ها، بازو، گردن و ساعد شما موقعیت خوبی روی آن پیدا کند و شرایطی ارگونومی ایجاد شود.

نکته دیگر درباره نام‌گذاری انواع صفحه‌کلید که بر اساس سایز دسته‌بندی شده‌اند آن است که برخی از طرح‌بندی‌های صفحه کلید، مانند 1800 و Tenkeyless که به صورت مخفف  TKL نام گرفته است، نام‌های خاصی دارند. اما اندازه‌های صفحه کلیدها معمولاً به صورت درصد هم ذکر می‌شوند و این درصد بر اساس تعداد کلیدهای آن در مقایسه با اندازه کامل یعنی 100٪ تعیین شده است.  

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری