نسل سیزدهم پردازنده های اینتل

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش

درحالی که اینتل به‌تازگی اقدام به رونمایی از اولین پردازنده‌ی نسل سیزدهم خود، موسوم به Raptor Lake کرده است، از همین حالا شایعات و اطلاعات قابل توجهی از لاین آپ نسل جدید این شرکت منتشر شده که از مشخصات اولیه تا زمان عرضه و میزان ارتقاء عملکرد نسبت به نسل قبل را شامل می‌شوند. براین‌اساس گفته می‌شود که عملکرد تک هسته‌ی تراشه‌های رپتور لیک تا ۱۵ درصد سریع‌تر از سری آلدرلیک بوده و این پیشرفت در عملکرد چند رشته تا ۴۰ درصد نیز می‌رسد.

پردازنده‌های جدید اینتل تقریبا در بازه زمانی نزدیکی با سری Ryzen 7000 شرکت AMD عرضه می‌شوند تا به رقابت با معماری نسل جدید Zen 4 بپردازند. جدیدترین جزئیات تراشه‌های رپتور لیک، از سوی Moore's Law is Dead، منبع خوشنام صنعت سخت‌افزار منتشر می‌شود. این کانال یوتیوب گزارش داده که با معرفی معماری جدید x86 اینتل، باید انتظار پیشرفت قابل توجهی را از محصولات جدید تیم آبی داشته باشیم.

اما دلیل توجه به میزان ارتقاء تراشه‌های Raptor Lake نسبت به نسل قبل، این است که این محصولات درواقع نسخه ارتقاء یافته‌ای نسبت به خانواده Alder Lake محسوب می‌شوند که مجدداً از طراحی دوگانه جدید اینتل، متشکل از هسته‌های P (عملکرد) و E (بهینه) استفاده می‌کنند. با این تفاوت که سرعت کلاک و سطح عملکرد بالاتری نسبت به نسل دوازدهم را ارائه می‌کنند.

پردازنده Core اینتل

ارتقاء ۱۵ درصدی عملکرد تک رشته و پیشرفت ۴۰ درصدی عملکرد چند رشته‌ی پردازنده‌های Raptor Lake نسبت به نسل دوازدهم

براساس گزارش MLID، پردازنده‌های جدید اینتل در زمنیه عملکرد تک رشته (single-thread)، تا ۱۵ درصد و از نظر عملکرد چند رشته (multi-threaded) تا رقم چشمگیر ۴۰ درصد پیشرفت را نسبت به تراشه‌های فعلی این شرکت ارائه می‌کنند. تا جایی که می‌دانیم، CPUهای رپتور لیک از هسته‌های قوی‌تر Raptor Cove به‌عنوان هسته‌های«عملکرد» بهره می‌برند که به نسبت بهینه‌سازی شده است. البته اینتل تصمیم گرفته تا حداکثر تعداد ۸ هسته را برای پردازنده‌های جدید خود حفظ کند اما استفاده از معماری جدید هسته‌های P، به بهبود عملکرد آن منجر می‌شود.

در سمت مقابل، معماری هسته‌های Gracemont نسبت به قبل پیشرفت جزئی داشته اما تعداد هسته‌ها از ۸ به ۱۶ هسته افزایش یافته است. بنابراین ما در اینجا با یک CPU پرچم‌دار ۲۴ هسته (۸+۱۶) و ۳۲ رشته (۱۶+۱۶) مواجهیم که در کنفرانس Investors Day 2022 نیز تأیید شده است. اینتل در کنفرانس رسمی خود به پیشرفت «دو رقمی» پردازنده‌های Raptor Lake اشاره داشته که با دو برابر شدن هسته‌های E و سریع‌تر شدن هسته‌های P می‌توان گفت که اعداد مطرح شده چندان دور از واقعیت به‌نظر نمی‌رسند.

در مورد زمان عرضه پردازنده‌های اینتل، گفته می‌شود تیم آبی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ اقدام به عرضه پلتفرم دسکتاپ S به بازار می‌کند. بعد از آن سری HX/H/U برای دستگاه‌های قابل حمل را داریم که در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ به فروشگاه‌ها خواهند رسید. اینتل در نسل دوازدهم پردازنده‌های خود نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته و بعد از معرفی قطعات دسکتاپ در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ پردازنده‌های موبایل آلدرلیک را در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌کند.

اطلاعات پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل

بنابراین تراشه‌های Ryzen 7000 شرکت AMD از زمان عرضه در موقعیت جالبی قرار گرفته و علاوه‌بر رقابت با پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل، باید تا عرضه تراشه‌های نسل چهاردهم Meteor Lake نیز دوام بیاورند که انتظار می‌رود پیشرفت بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته داشته باشند. البته شایعاتی مبنی‌بر احتمال معرفی معماری Zen 5 شرکت AMD تا سال ۲۰۲۳ نیز مطرح شده که هنوز به تأیید منابع موثق نرسیده است.

لذا ممکن است طول عمر محصولات سری Ryzen 7000 مثل 5000 طولانی نباشد و AMD مجبور به معرفی زودهنگام محصولات جدید خود برای عقب نماندن از دور رقابت شود. در ادامه به جمع بندی همه‌ی اطلاعاتی که از خانواده Raptor Lake در اختیار داریم، خواهیم پرداخت.

تراشه‌های رپتور لیک، جایگزین پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-S می‌شوند. تراشه‌های Raptor Lake-S بخشی از لاین آپ نسل جدید خانواده Core هستند که دو معماری هسته‌ی جدید را با خود به‌همراه دارند. این دو معماری شامل هسته‌های عملکرد Raptor Cove و هسته‌های ارتقاء یافته Gracemont می‌شوند که به‌عنوان هسته‌های بهینه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لاین آپ پردازنده‌های دسکتاپ Intel Raptor Lake-S – مشخصات اولیه

براساس اطلاعاتی که پیش از این در منابع فاش شده، لاین آپ Raptor Lake-S شامل سه بخش مختلف می‌شود که از نظر توان مصرفی در یک سطح قرار می‌گیرند. پردازنده‌های قدرتمند سری K در رده‌ی ۱۲۵ وات قرار می‌گیرند و مدل‌های عمومی ۶۵ واتی در رده‌ی دوم قرار دارند. درنهایت مدل‌های کم مصرف ۳۵ واتی را داریم که مصرف‌کنندگان خاص خود را دارند. تراشه‌های سری رپتر لیک از ۲۴ هسته در مدل پرچم‌دار تا ۱۶ هسته و ۱۰ هسته و ۴ هسته و ۲ هسته در مدل‌های بعدی برخوردار خواهند بود.

پردازنده‌های ۱۲۵ واتی و پرچم‌دار Raptor Lake-S برای سیستم‌های دسکتاپ شامل مدل‌های Core i9 با حداکثر ۸ هسته Raptor Cove و ۱۶ هسته Gracemont هستند جمعا یک تراشه ۲۴ هسته و ۳۲ رشته را تشکیل می‌دهند. لاین آپ Core i7 این سری از ۱۶ هسته به شکل ۸ + ۸ هسته P و E برخوردار است و مدل‌های Core i5 از ۱۴ هسته به شکل ۶ + ۸ هسته‌ی عملکرد و بهینه بهره می‌برند. در پایان سری Core i3 این نسل را داریم که فقط از ۴ هسته‌ی عملکرد برخوردار هستند و در ساختار آن‌ها از هسته‌های E استفاده نشده است.

البته این خانواده شامل پردازنده‌های پنتیوم هم می‌شوند که از ۲ هسته Raptor Cove استفاده می‌کنند. همه‌ی مدل‌های سری Core از یک پردازنده گرافیکی یکپارچه Xe با ۳۲ واحد ارتقا یافته‌ی EU (یا ۲۵۴ هسته محاسباتی) برخوردار هستند. البته برخی مدل‌های Core i5 و پنتیوم این سری از یک iGPU متشکل از ۲۴ و ۱۶ واحد EU استفاده می‌کنند. سایر جزئیاتی که از پردازنده‌های این نسل به‌دست ما رسیده، به حافظه کش L2 بزرگتر آن‌ها که از این پس توسط اینتل Game Cache نامیده می‌شوند مربوط می‌شود.

گفته می‌شود فرکانس کلاک پردازنده‌های این سری نسبت به نسل قبل یک افزایش ۲۰۰ مگاهرتزی را تجربه می‌کند. بنابراین می‌توان فرکانس حداکثری ۵.۵ گیگاهرتز را برای تراشه‌های سطح بالای این سری متصور شد. علاوه‌براین، در این نسل از حافظه‌های سریع‌تر DDR5 تا حداکثر سرعت ۵۶۰۰ مگابیت بر ثانیه درکنار ماژول‌های حافظه DDR4 فعلی پشتیبانی خواهد شد.

جزئیات پلتفرم دسکتاپ Intel Raptor Lake-S

دای پردازنده رپتور لیک اینتل

تراشه‌های Raptor Lake-S اینتل، ضمن ادامه پشتیبانی از فناوری حافظه DDR4، از تکنولوژی نسل جدید DDR5 پشتیبانی می‌کنند که سرعت انتقال داده در آن‌ها به حداکثر ۵۶۰۰ مگابیت بر ثانیه (۶۵۰۰ مگابیت بر ثانیه LPDDR5(X)) می‌رسد. همچنین پشتیبانی از ماژول جدید هوش مصنوعی M.2 که به نحوه‌ی ارتباط با تراشه‌های PCIe Gen 5 SSD مربوط می‌شوند، باعث می‌شود تا PCIe Gen 5 SSD به‌صورت خودکار شناسایی شده و پروتکل درگاه M.2 اعمال شود.

البته فعلاً اطلاعات محدودی در اینباره در اختیار ما قرار گرفته و باید جزئیات بیشتری از آن منتشر شود. پردازنده‌های جدید رپتور لیک، با پشتیبانی از سوکت LGA 1700 از تمامی ۱۸۰۰ پد اتصال آن استفاده کرده و به رقابت با معماری جدید AMD می‌پردازد. باید تا میانه‌های سال ۲۰۲۲ انتظار انتشار اطلاعات بیشتری را داشته باشیم.

پردازنده FIntel Core i7-13700K از پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل است. این پردازنده قابل استفاده در تمامی سیستم‌های خانگی و اداری، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی می‌باشد.

مشخصات CPU

16 هسته در مجموع در ساختار اینتل i7 وجود دارند. در صورت لزوم، فناوری  Hyper-Threading فقط در 24 هسته‌ Performance موجود است.

حداکثر فرکانس توربو

حداکثر فرکانس توربو حداکثر فرکانس تک هسته‌ای است که پردازنده می‌تواند با استفاده از فناوری Intel® Turbo Boost و در صورت وجود Intel Turbo Boost Max Technology 3.0 و Intel Thermal Velocity Boost کار کند. فرکانس معمولاً بر حسب گیگاهرتز (گیگاهرتز) یا میلیارد سیکل در ثانیه اندازه گیری می شود. 5.4 گیگاهرتز میزان حداکثر فرکانس توربو است.

حداکثر فرکانس توربو Technology 3.0

Turbo Boost Technology 3.0 هسته‌هایی با بهترین عملکرد را در یک پردازنده شناسایی می کند و از طریق افزایش فرکانس در صورت نیاز، عملکرد بیشتری را بر روی هسته‌ها ارائه می دهد. فرکانس Turbo Boost Max Technology 3.0 فرکانس کلاک CPU هنگام اجرا در این حالت است. 5.4 گیگاهرتز میزان حداکثر فرکانس Turbo Boost Technology 3.0 می‌باشد.

با استفاده از این تکنولوژی، حداکثر فرکانس برای هسته‌های پرفورمنس 5.4 GHz و برای هسته‌های Efficiency 4.2 گیگاهرتز می‌باشد.

حافظه پنهان یا کش پردازنده

حافظه پنهان CPU ناحیه ای از حافظه سریع است که روی پردازنده قرار دارد. Smart Cache به ساختاری اشاره دارد که به همه هسته‌ها اجازه می‌دهد به صورت پویا دسترسی به آخرین سطح حافظه پنهان را به اشتراک بگذارند. 30 مگابایت حافظه کش هوشمند اینتل در اختیار شما قرار خواهد داشت.

توان پایه پردازنده

میانگین زمان اتلاف انرژی که پردازنده در حین اجرای یک بار کاری با پیچیدگی بالا مشخص شده توسط اینتل در فرکانس پایه و در دمای اتصال همانطور که در صفحه داده برای بخش SKU و پیکربندی مشخص شده است، تأیید شده است تا از 125 وات بیشتر نشود.

حداکثر توان توربو

حداکثر توان توربو، حداکثر اتلاف توان پایدار پردازنده که توسط کنترل‌های جریان یا دما محدود شده است. توان آنی ممکن است برای مدت‌های کوتاه از حداکثر توان توربو بیشتر شود. حداکثر توان توربو توسط فروشنده سیستم قابل تنظیم است و می تواند مختص سیستم باشد. 253 وات میزان پیش فرض است.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به حساب کاربری